در نشست خبری مدیرکل دامپزشکی با اصحاب رسانه بیان داشت: مشارکت مردمی، همکاری موثر دستگاه های متولی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اصحاب رسانه در نشر موازین بهداشتی نقش مهمی در تامین بهداشت عمومی جامعه دارد.

پایگاه خبری بامداد زاهدان؛ دکتر غلامرضا سرگزی مدیر کل دامپزشکی استان در نشستی که با اصحاب رسانه و خبرگزاری ها برگزار گردید از آماده سازی ۶۷ گروه ثابت و سیار جهت نظارت بهداشتی شرعی بر ذبح دام های سطح استان در روز عید سعید قربان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بامداد، مدیر کل دامپزشکی استان در این نشست، ضمن قدردانی از استقبال خبرنگاران  و اصحاب رسانه و عرض تسلیت حادثه ناگوار شهادت رئیس جمهور شهید خدمت و همراهانشان گفت: با توجه به پیش رو بودن عید سعید قربان و حجم زیاد کشتار در این روز نیاز است تا رسانه‌ها مخاطرات ناشی از قربانی دام در معابر عمومی و منازل را جهت پیشگیری از مبتلا شدن هموطنان عزیز به بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان دام از جمله تب کریمه کنگو  را  اطلاع رسانی نمایند.

دکتر سرگزی هشدار داد: تب کریمه کنگو (CCHF) بیماری خونریزی دهنده ی تب دار و کشنده‌ای می باشد، که می تواند از طریق گزش کنه آلوده یا تماس مستقیم با خون، ترشحات یا لاشه گوشت دام آلوده یا خون، بزاق،  فرد مبتلا به بیماری انتقال یابد.

وی با تاکید بر استفاده مردم از ظرفیت کشتارگاه های مجاز استان جهت ذبح قربانی افزود: دامپزشکی استان با تشکیل و ساماندهی ۲۷ اکیپ ثابت و ۴۰ اکیپ سیار نظارت بهداشتی ، ۱۲۵ نفر ناظر  بهداشتی شامل ۴۵ دامپزشک و ۸۰ نفر کارشناس نظارت بر فرآورده های خام دامی، ۱۳ناظر شرعی و ۶۰ ذابح آماده ارائه خدمات شرعی و بهداشتی در خصوص سوالات و مشکلات مردم در خصوص تهیه، ذبح و اطمینان از سلامت گوشت قربانی در عید سعید قربان هستند.

دکتر سرگزی کشتار خارج از چرخه نظارت‌های بهداشتی و شرعی دامپزشکی، موجب به خطر افتادن سلامت شهروندان عنوان کرد و گفت: کلیه ی کشتارگاه‌های استان آمادگی لازم جهت ارائه ی خدمات رایگان به خیرین را دارد و دامی که در کشتارگاه ذبح گردد، قبل، حین و بعد از کشتار مورد بازرسی کارشناسان دامپزشکی قرار گرفته و سلامت لاشه و گوشت استحصالی را تضمین خواهد کرد.

وی با تاکید بر هماهنگی به عمل آمده با شهرداری استان اذعان داشت: محل‌هایی جهت عرضه دام زنده و ذبح دام ها مشخص شده است که این مکان‌ها دور از سطح شهر است لذا محیط عرضه دام مشخص است و از این رو لازم است به منظور جلوگیری از بیماری و حفظ بهداشت عمومی فروش دام زنده در داخل  شهر انجام نشود.

سرگزی اظهارداشت: مردم می توانند با مراجعه به این اکیپ ها و یا از طریق مراجعه حضوری به ادارات دامپزشکی و همچنین تماس با سامانه ۱۵۱۲ سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی نیک مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی استان ضمن ارائه گزارش از اقدامات دفتر نمایندگی فقیه، اعلام داشت: خدمت‌رسانی به شهروندان در فرایند ذبح دام از طریق ناظرین شرعی و کارشناسان مذهبی در روز عید قربان صورت می‌پذیرد و ناظرین شرعی آماده خدمت‌رسانی در مباحث شرعی ذبح دام قربانی می‌باشند.

وی گفت: کشتار در کشتارگاه ها و عدم نگهداری دام در فضای شهری در فضاهای مسکونی و خارج از میادین دام و  مقابله پدیده کشتار غیر مجاز دام و طیور نیازمند همراهی و مشارکت گسترده مردمی و سایر دستگاهها متولی می باشد و نقش رسانه در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موازین بهداشتی خیلی موثر می‌باشد.

 

دکتر زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد. لذا از شهروندان عزیز انتظار داریم به نکات بهداشتی در زمینه پیشگیری از این بیماری خطرناک دقت نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: در صورت هر نوع تماس با دام به ویژه هنگام ذبح و خرد کردن گوشت تازه می‌بایست از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، عینک، روپوش و چکمه استفاده کرد و قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه  دام ذبح شده لازم است: حداقل به مدت ۲۴ ساعت و امعا و احشای آن مانند دل، جگر و قلوه به مدت ۴۸ در یخچال  نگهداری شود و از مصرف جگر، دل، قلوه و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز جدا خودداری گردد.

دکتر احمد زاده سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان در این جلسه گفت: با همکاری و هماهنگی مناسب دامپزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و دادستانی از طریق کمیته صیانت از حقوق عامه در سلامت و امنیت غذایی، اقدامات مناسبی در زمینه امنیت غذایی در حال انجام است و مطالبه عمومی برای این مقوله مهم نسبت سالهای گذشته افزایش یافته است و شیوه عملکرد این دستگاه‌ها قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: در موضوع کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب و معضلات موجود دستگاه‌ها می‌بایست برابر شرح وظایف ابلاغی خود اقدام نمایند، در غیر این صورت از سمت دادستانی پیگیری لازم صورت خواهد پذیرفت./ انتهای خبر

  • نویسنده : مهتاب ذورقی