دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور گفت: با توجه به وسعت و پراكندگي جمعيت در سيستان و بلوچستان و عدم دسترسي آسان مردم به كتاب، طرح دسترسي كتاب از طريق كتابخانه سيار در اين استان پيگيري مي‌شود.

پایگاه خبری بامداد زاهدان؛ دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور گفت: با توجه به وسعت و پراكندگي جمعيت در سيستان و بلوچستان و عدم دسترسي آسان مردم به كتاب، طرح دسترسي كتاب از طريق كتابخانه سيار در اين استان پيگيري مي‌شود.

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری بامداد زاهدان؛ مهدي رمضاني طي سفري به سيستان و بلوچستان در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار كرد: يكي از اقدامات دولت مردمي و رئيس جمهور شهيد در سفرهاي استاني پيگيري مشكلات فرهنگي بود و ما موظفيم راه اين شهيد بزرگوار را ادامه دهيم.

وي افزود: در ديدار با مسوولان و كتابداران سيستان و بلوچستان از وضعيت شبكه كتابخانه‌اي اين استان مطلع شديم.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور تصريح كرد: آنچه كه شايسته سيستان و بلوچستان است، تاكنون محقق و اتفاق نيفتاده بنابراين ما بايد تلاش بيشتري براي تامين فضا و سرانه فرهنگي، دسترسي مردم به كتاب، كتابخانه و ترويج كتابخواني انجام دهيم.

وي بيان كرد: طرح كتابخانه استاندارد در زاهدان وجود دارد و نظر ما بر اين بود كه اين طرح به كتابخانه مركزي سيستان و بلوچستان تبديل شود كه بودجه اين طرح را در دولت پيگيري و اميدواريم به نتيجه مطلوب برسد.

رمضاني خاطرنشان كرد: با نظر رئيس جمهور شهيد مقرر شد ۲۰۰ دستگاه سيار در اختيار شبكه كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اولويت سيستان و بلوچستان قرار گيرد.

وي تصريح كرد: باز طراحي فضاهاي موجود كتابخانه‌اي در سيستان و بلوچستان را پيگيري و اميدواريم در اولين فرصت اقدامات اجرايي و عملياتي انجام شود تا شاهد يك كتابخانه با طراحي جديد در زاهدان باشيم.

دبيركل كتابخانه‌هاي عمومي كشور گفت: معتقديم كه توسعه شبكه كتابخانه‌اي نياز به يك همت فراگير درون استاني دارد و در كل كشور اين فضا شكل گرفته است.

وي اظهار كرد: با توجه به اولويت بندي كه در سيستان و بلوچستان وجود دارد از اين حيث عقب افتاده‌ايم و تلاش مي‌كنيم با انگيزه‌اي كه وجود دارد اين عقب ماندگي جبران شود.

شبكه كتابخانه‌اي در ايران پيشرو است

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي با اشاره به اهميت برنامه‌ريزي براي كودكان و نوجوانان در حوزه كتاب و كتابخواني گفت: معتقديم راه حل مسئله كتابخواني در كشور اتصال مدارس به كتابخانه‌هاي عمومي است.  ‌

مهدي رمضاني با اشاره به اينكه شبكه كتابخانه‌اي در ايران پيشرو است، افزود: در منطقه غرب آسيا رتبه اول، در آسيا جزء ۵ كشور اول و در دنيا جزء ۲۰ كشور نخست در اين زمينه هستيم.

رمضاني با اشاره به اينكه نهاد كتابخانه‌ها جز معدود دستگاه‌هايي است كه به تعريف خدمات جديد پرداخته است، افزود: خدمات جديد در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ارائه شده است و ارائه خدمات و دسترسي عموم، مدنظر كتابخانه‌ها است كه بايد بر اين اساس تلاش كنيم.

وي بيان كرد: با توجه به وسعت و پراكندگي جمعيت در سيستان و بلوچستان و عدم دسترسي آسان مردم به كتاب، طرح دسترسي كتاب از طريق كتابخانه سيار در اين استان پيگيري مي‌شود.

وي افزود: سند ملي خواندن و ترويج مطالعه مفيد با عدد و رقم مشخص است و براي هر نهاد از جمله صدا و سيما، شهرداري و توسعه تكاليف مشخصي را داشته كه به صورت كاملاً عملياتي و كاربردي است. همچنين در بخش توسعه خواندن با اختلالات خواندن روبه رو هستيم، مشخص است كه ما سنجش خواندن نداريم، اين مورد نيز در اين سند پيش بيني شده است.

دبيركل نهادكتابخانه‌هاي عمومي كشور گفت: در اين دولت اهتمام به تكميل و تجهيز كتابخانه‌ها و افزايش كتابخانه سيار وجود دارد. اين سند جاي مطالبه ‌گري زيادي دارد چرا كه تكليف دستگاه‌ها مشخص است.

شهرداري ها نيم درصد سهم نهاد كتابخانه هاي عمومي را بپردازند

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور گفت: شهرداري ها نيم درصد حق اين نهاد را بپردازند يا براساس قانون برداشت مي‌كنيم.

مهدي رمضاني ، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در زمينه، عدم پرداخت حق نيم درصد درآمد شهرداري‌ها به حساب نهاد كتابخانه هاي عمومي، افزود: براساس ماده شش قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي كشور، شهرداري‌ها مكلفند همه ساله حداقل نيم درصد از درآمدهاي خود را به منظور اداره امور كتابخانه ها در اختيار انجمن‌هاي كتابخانه هاي عمومي شهر مربوطه قرار دهند.

وي ادامه‌داد: براساس ماده الحاقي ۳۰، يك تبصره به‌شرح ذيل به ماده (۶) قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي كشور مصوب ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۲ مجلس شوراي اسلامي الحاق شده كه در صورت امتناع هر يك از شهرداري‌ها از تأديه نيم درصد، وزارت امور اقتصادي و دارايي (خزانه‌داري كل كشور) مكلف است بر اساس فهرست اعلامي از طرف دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداري‌ها (سازمان شهرداري‌ها و دهياريهاي كشور) و يا درآمد موضوع مواد (۳۸) و (۳۹) قانون ماليات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر كسر و نسبت به پرداخت آن در وجه كتابخانه هاي عمومي همان شهر اقدام كند.

رمضاني تصريح كرد: در دولت سيزدهم بيشترين حمايت‌ها را در حوزه كتابخانه‌ها داشته‌ايم.

وي بيان كرد: به بركت انقلاب و نظام جمهوري اسلامي، شبكه‌اي كه در حوزه كتابخانه‌هاي عمومي وجود دارد جزو بهترين و گسترده‌ترين شبكه‌ها در منطقه، جهان اسلام و آسيا است.

رمضاني افزود: به لحاظ شبكه و دسترسي عمومي به كتابخانه‌ها، جزو ۲۰ كشور برتر دنيا، پنج كشور برتر آسيا و در منطقه نيز با توجه به كشورهاي حوزه خليج فارس و غرب آسيا برترين كشور هستيم.

وي با بيان اينكه سه هزار و ۸۰۰ كتابخانه در سطح كشور فعال است، گفت: از اين تعداد هزار كتابخانه مشاركتي و خصوصي، دو هزار و ۸۰۰ كتابخانه نيز مستقيم تحت نظر نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اداره مي‌شوند.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ادامه داد: در ايجاد خدمات جديد و توسعه كتابخانه‌ها نيز جزو كشورهايي هستيم كه حرف براي گفتن داريم.

وي با اشاره به ارائه ۶۰ خدمت مختلف در كتابخانه ها، گفت: نگاه كتابخانه‌ها به سالن مطالعه و مخزن كتابخانه، يك نگاه جاري است اما در كنار آن خدمات جديد با محوريت كتاب نيز تعريف شده و طيف گسترده‌اي از جمله خدمات آموزشي، فرهنگي، هنري، اطلاع رساني و ساير موارد به مردم ارائه مي‌شود.

رمضاني با بيان اينكه در كتابخانه‌هاي نسل جديد تا ۶۰ خدمت با محوريت كتاب ارائه مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر در سراسر كشور ۸۰۰ محفل ادبي و ۳۰۰ محفل قرآني در كتابخانه‌ها فعال است.

وي افزود: توجه جدي به حوزه كودك و نوجوان داشته‌ايم و همه كتابخانه‌هاي عمومي بخش كودك، قفسه يا بخش نوجوان دارد و از لحاظ توليد محتوا محيطي سالم و ايمن براي نوجوان و جوانان بوده است.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اظهار كرد: در خصوص انتخاب كتاب براي قرار گرفتن در قفسه و مخازن كتابخانه‌هاي عمومي نيز فرآيند به‌گزيني را داريم، براين اساس ساز و كار مشخص و هدفمند است، انتخاب كتاب از اين مسير پيش مي‌رود.

وي تاكيد كرد: لازمه توسعه بهره مندي از ظرفيت مردم هست و بايد مشاركت مردم در اين نهاد افزايش يابد تا شاهد گشايش باشيم.

رمضاني ادامه داد: اتصال مطالعه درسي به غيردرسي بايد در دستور كار قرار گيرد كه راهكار شروع آن از مدارس است./ انتهای خبر

  • نویسنده : مهرنگار ذورقي